Samorząd Uczniowski, co może ???
Samorząd Uczniowski to ważny organ szkoły, który daje uczniom realną możliwość uczestniczenia w jej życiu i wpływ na jej funkcjonowanie. Działalność samorządu uczniowskiego może być lekcją demokracji, samorządności i stanowić jedną z najważniejszych spraw w procesie wychowania w szkole. Dyrektor szkoły musi współpracować z samorządem uczniowskim, a co za tym idzie respektować przysługujące im kompetencje, prawa i obowiązki. Poznaj uprawnienia samorządu uczniowskiego i sprawdź, jak pomóc uczniom w tej pierwszej lekcji demokracji.
Samorząd Uczniowski może przedstawiać radzie szkoły, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak (art. 55 ust.5 UoSO):
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem;
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
Samorząd uczniowski uchwala |
Podstawa prawna |
regulamin samorządu uczniowskiego |
art. 55 ust. 3 UoSO |
sporządzone przez samorząd uczniowski wnioski o przyznanie uczniom stypendium Prezesa Rady Ministrów |
§ 2 ust. 1 rozporządzenia RM z 14 czerwca 2005 r. |
Samorząd uczniowski opiniuje |
Podstawa prawna |
wyznaczenie na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału lub zespołu od 2 do 4 przedmiotów, ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym (dotyczy liceum ogólnokształcącego) |
załącznik nr 4 do rozporządzenia MEN z 21 maja 2001 r. |
program wychowawczy szkoły i program profilaktyki |
załączniki do rozporządzenia MEN z 21 maja 2001 r. |
wniosek o nadanie imienia szkole |
załączniki do rozporządzenia MEN z 21 maja 2001 r. |
wniosek dyrektora szkoły o skreślenie ucznia z listy uczniów |
art. 39 ust. 2 UoSO |
ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych |
§ 5 ust. 1 rozporządzenia MENiS z 18 kwietnia 2002 r. |
ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, innych niż określonych w § 5 ust. 1 rozporządzenia |
§ 5 ust. 4 rozporządzenia MENiS z 18 kwietnia 2002 r. |
wniosek o wprowadzenie lub zniesienie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju |
art. 64a ust. 1 UoSO |
wzór jednolitego stroju |
art. 64a ust. 3 UoSO |
wysokość średniej ocen wymaganą do uzyskania stypendium za wyniki w nauce. |
art. 90g ust. 7 UoSO |
ocenę pracy nauczyciela, o ile dyrektor szkoły zasięgnie opinii tego organu (może to zrobić, lecz nie musi). |
art. 6a ust. 5 Karty Nauczyciela |
Zadanie, przywilej samorządu |
Uwagi |
Podstawa prawna |
Powstanie rady szkoły organizuje dyrektor z własnej inicjatywy albo na wniosek rady rodziców, a w przypadku gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych także na wniosek samorządu uczniowskiego. |
Jest to więc dodatkowa kompetencja samorządu uczniowskiego, ale nie przysługująca samorządom działającym w szkołach podstawowych. |
art. 51 ust. 9 UoSO |
Obowiązek i zarazem zadanie samorządu uczniowskiego to delegowanie przedstawiciela do komisji rozpatrującej wniosek ucznia lub jego rodzica kwestionujący wystawioną ocenę zachowania. |
W skład komisji wchodzą: 1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji, 2) wychowawca klasy, 3) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie, 4) pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole, 5) psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole, 6) przedstawiciel samorządu uczniowskiego, 7) przedstawiciel rady rodziców. |
§ 19 ust. 4 rozporządzenia MEN |